قوی ترین چسب های صنعتی

_

چسب برای چسباندن محکم دو یا چند سطح به یکدیگر استفاده می‌شود. چسب‌های صنعتی با قدرت چسبندگی بیشتر در تمامی صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر یک از چسب‌های‌ صنعتی دارای مکانیزمی هستند که سطوح مختلف را به یکدیگر می‌چسبانند. چسب صنعتی با توجه به اشکال و کاربردشان به مدل‌های پودری، اسپری، نواری و مایع تقسیم می‌شود.

_

ماده اولیه انواع چسب صنعتی چیست؟

 

ماده اولیه‌ای که در ساخت چسب صنعتی به کار گرفته می‌شود، مواد پلیمری است. از جمله پلیمرهای مصنوعی که به عنوان مواد اولیه در ساخت انواع چسب صنعتی به کار برده می‌شود، اپوکسی، رزین‌های آمینی، فنولی، سیلیکونی، پلی اورتان، نئوپرن، پلی سولفایدها، و پلی اکریلیت‌ها را می توان نام برد.

 

چسبندگی بالای انواع چسب صنعتی، به دلیل پیوند محکم کووالانس پلیمرها به یکدیگر است. حلال‌ها، ماده مهم دیگری هستند که در اکثر چسب‌های صنعتی استفاده می‌شود، این حلال‌ها در چسب‌، موجب ایجاد گرانروی یا ویسکوزیته می شوند.

 

از دیگر موادی که در چسب‌های صنعتی به کار می‌رود، می‌توان به ترکیبات پایدار‌کننده، تغلیظ‌ کننده، نرم‌کننده، مواد ضد‌کف و مواد پرکننده اشاره کرد.از دیگر موادی که در چسب‌های صنعتی به کار می‌رود، می‌توان به ترکیبات پایدار‌کننده، تغلیظ‌ کننده، نرم‌کننده، مواد ضد‌کف و مواد پرکننده اشاره کرد.

_

مزایای استفاده از انواع چسب صنعتی

 

چسب صنعتی از اقلام ضروری به حساب می‌آید که علاوه بر تاثیر مثبت در صنایع، مزایای فنی فراوانی هم برای صنعت‌گران به همراه دارد که به چند مورد اشاره خواهیم کرد:

 

  • اتصال انواع قطعات با جنس، هندسه و سایز متفاوت
  • افزایش مقاومت در برابر فرسودگی و خوردگی
  • تغییر نکردن اشکال و فرم‌های قطعات
  • افزایش سرعت مونتاژ و اتصال قطعات
  • افزایش طول عمر قطعات
  • کاهش وزن نهایی
  • کاهش هزینه‌ها
_

کاربرد انواع چسب صنعتی در صنایع

 

ساخت‌‌ وساز
برای نصب کف‌پوش، دیوارپوش، کاشی، سرامیک، پنل‌های کف و دیواری، کابینت‌سازی و چسب موکت کاربرد فراوان دارد.

موارد مصرفی
موارد مصرفی به لوازم مد، لوازم‌التحریر و لوازم تزئینی اشاره دارد.

بسته‌بندی
کارتن‌سازی، بسته‌بندی لوازم آرایشی و بهداشتی، لیبل‌ها و تولید سیگار از جمله مواردی است که از چسب صنعتی استفاده می‌شود.

حمل‌ و نقل
از چسب صنعتی در حمل و نقل که شامل صنعت خودروسازی، اتصال قطعات کامیون، اتوبوس، صنایع هوایی و فضایی است، بسیار استفاده می‌شود.

اتصالات سخت
چسب صنعتی در اتصالات ضد لرزش، تولید مبلمان، کابینت، تولید درب و وسایل الکتریکی مانند رادیو کاربرد فراوان دارد.

اتصالات غیر سخت
استفاده از انواع چسب صنعتی در اتصالات غیر سخت، اشاره به تولید کفش، تجهیزات ورزشی، فیلتر هوا و روغن دارد، هم‌چنین از چسب صنعتی در امور پزشکی و دندانپزشکی هم فراوان استفاده می‌شود.

_

انواع چسب صنعتی

 

چسب که از کاربردی‌ترین لوازم در صنعت به حساب می‌آید بر حسب ماده اولیه و نوع کاربرد به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد:

 

چسب اپوکسیدی

 

بهترین چسبی که تا به حال شناخته شده است، چسب اپوکسیدی است. رزین اپوکسی به حالت معمول استفاده می‌شود، این چسب از طریق واکنش نمک سدیم از ابتدا بر اساس فنل A با اپی کلروهیدرین ساخته می‌شود. از آمین‌های آروماتیک و آلیفاتیک به عنوان سخت‌کننده در آن استفاده می‌شود.

از این چسب‌ها برای چوب، فلزات، شیشه، بتن، سرامیک و پلاستیک‌های سخت استفاده می‌شود، از سویی دیگر در مقابل اسیدهای روغن، آب و اسیدهای رقیق بسیار مقاوم هستند، در نتیجه برای چسباندن کف‌پوش‌های وینیلی در سرویس‌ها بسیار استفاده می شود.

_

چسب فنولیک

 

برای آن‌که از تشکیل حفره‌های پر شده از بخار، جلوگیری به عمل آید، اتصالات چسب‌های فنولیک تحت فشار، معمولا بین صفحات پهن فولادی گرم‌شده توسط پرس هیدرولیک سخت می‌شوند. از سویی دیگر به دلیل شکننده بودن فنولیک‌ها، پلیمرهایی مانند پلی وینیل فرمال اپوکسیدها و لاستیک نیتریل برای سخت‌تر شدن اضافه می‌شود.

 

چسب آکریلیک

هنگامی که صحبت از چسب آکریلیک به میان می‌آید، منظور رزین‌های آکریلیک است. رزین ترکیب طبیعی و یا مصنوعی است که به اندازه کافی چسبناک بوده و برای حلال آن، از الکل استفاده می‌شود. چسب آکریلیت، مواد ویسکوزیته بالایی دارند و از جایی که نوع طبیعی این مواد شفاف است، دارای قابلیت اشتغال‌زایی و رنگی مابین زرد تا قهوه‌ای است.

 

چسب غیرهوازی

همان طور که می‌دانید از اکسیژن به عنوان یک بازدارنده پلیمری استفاده می‌شود اما چسب غیر هوازی از انواع چسب‌های صنعتی است که در غیاب اکسیژن، سخت می‌شود. چسب غیرهوازی، بر پایه‌ دی متاکریلات‌هایی از پلی اتیلن گلیکول است. این چسب‌ها در محل اتصال چرخ دنده‌ها و تقویت اتصالات استوانه‌ای استفاده می‌شود.

 

چسب پلی‌سولفاید

از پلی سولفاید به عنوان درزگیر استفاده می‌شود و مهم‌ترین کاربرد آن، درزگیری لبه‌های آینه‌های دوبل است. این چسب به نگه‌داری واحدها کمک می‌کند تا مانعی در برابر نفوذ رطوبت ایجاد شود. برای کاهش قیمت‌ها از پرکننده‌های معدنی استفاده می‌شود.

همچنین به عنوان نرم‌کننده از فتالات‌ها و معرف‌های جفت کننده سیلانی استفاده می‌شود که از دی اکسید منگنز و کرومات به عنوان عامل سخت کننده استفاده می‌شود.

 

سیلیکون‌ها

معمولا چسب‌های یک جزئی سیلیکونی، به چسب‌های ولکانیزه شونده در دمای اطلاق (RTV)، معروف هستند. سیلیکون‌ها شامل پلی دی متیل سیلوکسان (PDMS) با جرم های مولکولی در محدوده ۱۶۰۰-۳۰۰ با گروه‌های انتهای استات، کتوکسیم یا اتر هستند.

چسب‌های سیلیکونی نرم و مطلوب از مقاومت محیطی و شیمیایی خوبی برخوردار هستند که به عنوان بهترین پوشش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

چسب تراکمی فرمالدئید

 

معمولا انواع چسب صنعتی که برای چوب‌ها به کار می‌رود، نتیجه تراکم فرمالدئید با فنول و رزوسینول (۱ و ۳ دی هیدروکسی بنزن) هستند اما دیگر چسب‌ها با اوره یا ملامین متراکم می‌شوند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

خانهدرباره مامحصولاتتماس با ما