اسپری فوم و کاربردهای آن

_

اسپری فوم چیست؟ از چه ماده‌ای ساخته شده؟ برای چه کاربردهایی مناسب است؟ پاسخ این سوالات را در این مقاله خواهید خواند. محصولات مختلفی برای درزگیری تولید شده است. هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند و برای درزهای خاصی مناسب هستند. اسپری فوم پلی یورتان یکی از انواع درزگیرهاست که برای پر کردن حفره‌ها و ایجاد عایق صوتی و حرارتی تولید شد، اما به مرور زمان برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گرفت. در این مقاله با اطلاعات مورد نیاز درباره این درزگیر، کاربردها و روش استفاده از آن آشنا خواهید شد.

اسپری فوم چیست؟
اسپری فوم ماده ای عایقی است که از جابجایی هوا و صدا بین داخل و خارج از ساختمان پیشگیری می‌کند. این اسپری معمولا برای درزگیری ساختمان‌ها و پیش از کامل شدن ساخت دیوار استفاده می‌شود. زمانی که آجرهای دیوارها روی هم چیده می‌شوند، حفره‌های بین آن‌ها با استفاده از اسپری فوم پر خواهد شد.

اسپری-فوم-چیست؟-و-کاربردهای-آن

اسپری فوم جزو چسب‌های دو جزئی است، اما هر دو جزء آن داخل اسپری قرار دارد. یکی از اجزای اسپری فوم، گاز پیشران و دیگری فوم حجیم است. زمانی که بسته اسپری را تکان می‌دهید و روی سطح اسپری می‌کنید، دو جزء باهم ترکیب می‌شوند و واکنش شیمیایی بین آن‌ها باعث انبساط فوم و پر کردن شکاف می‌شود.

برندهای مختلف فرمول‌های منحصر به فردی برای تولید اسپری فوم پلی یورتان استفاده می‌کنند. به همین دلیل مواد شیمیایی موجود در هرکدام از اسپری‌ها باهم متفاوت است. برخی از آن‌ها ترکیبات سمی و برخی دیگر ضرر کمتری دارند. همچنین میزان انبساط اسپری فوم برندهای مختلف با یکدیگر متفاوت است.

_

ویژگی های اسپری فوم چیست؟

 

 

  • شکل اسپری بعد از خشک شدن ثابت باقی می‌ماند و دوام زیادی دارد.
  • فوم اسپری با گذشت زمان فشرده نخواهد شد؛ در نتیجه درزها دوباره خالی نمی‌شوند.
  • ترکیبات فوم به گونه‌ای است که مانع از رشد کپک روی سطح می‌شود. همچنین از انتقال باکتری و میکروب هم پیشگیری می‌کند.
  • این محصول به انواع مصالح ساختمانی و متریال مختلف می‌چسبد. تنها سطوحی که اسپری فوم روی آن‌ها باقی نمی‌ماند، سطوح سیلیکونی، تفلونی و مشابه آن‌ هستند.
  • فوم یکی از سبک‌ترین درزگیرهایی است که در صنعت استفاده می‌شود.
  • قابلیت انبساط خوبی دارد و تمام حفره‌های سطح را می‌پوشاند. با استفاده از این درزگیر مطمئن خواهید بود که هیچ قسمتی از درز محل موردنظرتان خالی باقی نمی‌ماند.
_

کاربردهای اسپری فوم پلی اورتان

 

 

کاربرد اسپری فوم پلی یورتان به درزگیری محدود نمی‌شود. جنس منحصر به فرد این محصول باعث شده است که برای مصارف مختلف مناسب باشد.

 

کاربرد اسپری فوم پلی یورتان در ساختمان‌هایی که هنوز کامل نشده‌اند، بیشتر دیده می‌شود، اما در دیوارها، درب‌ها و پنجره‌هایی که نصب شده باشند هم می‌توان از این درزگیر استفاده کرد. تنها نکته مهم این است که درز از روی سطح در دسترس باشد و بتوان آن را با فوم پر کرد.

 

در ادامه به موارد کاربرد اسپری فوم پلی یورتان که یکی از انواع چسب پلی اورتان می باشد، اشاره می‌کنیم.

_

دیگر کاربردهای اسپری فوم پلی اورتان

پوشاندن درزهای دیوار و کنار پنجره : برای جلوگیری از نفوذ سرما، گرد و غبار و همچنین کاهش صداهای مزاحم می توان از اسپری فوم پلی یورتان استفاده کرد.

 

ایجاد عایق حرارتی در لایه میانی دیوار : برای پر کردن فضای خالی و شکاف بین دیوار ها و حفظ دمای محیط، اسپری فوم گزینه مناسبی است.

 

ایجاد عایق صوتی در استودیوهای ضبط موسیقی

 

استفاده در اتاقک‌های ایزوله یا اتاقک‌های تمیز کارخانه‌های داروسازی : از اسپری فوم می توان در اتاقک‌های ایزوله یا اتاقک‌های تمیز کارخانه‌های داروسازی استفاده کرد.

 

ایجاد عایق برای سیم‌ها، کابل‌ها و لوله‌ها : برای پوشش سیم ها و کابل ها می توان از اسپری فوم به عنوان عایق مناسبی استفاده کرد.

 

فیکس کردن قسمت‌های مختلف دکوراسیون مانند: ویترین، قفسه‌ها و … : محکم و ثابت نگه داشتن قسمت‌های مختلف دکوراسیون مانند: ویترین، قفسه‌ها و …از موارد بسیاری مهمی است که با کمک اسپری فوم می توان به راحتی انجام داد.

 

جلوگیری از لق خوردن وسایل : 

که در قسمت‌های مختلف آن‌ها تفاوت ارتفاع وجود دارد (مثلا اگر وان حمام یا سینک لق می‌خورد، می‌تواند زیر قسمتی که کوتاه‌تر است، مقداری اسپری فوم تزریق کنید تا با قیمت بلندتر هم‌سطح شود)

 

بسته بندی شکستنی ها :

ارسال یا جابجایی لوازم حساس و شکستنی از ظروف شیشه ای گرفته تا لوازم حساس الکترونیکی همیشه با دردسر و نگرانی همراه بوده است. بسته بندی ایمن این لوازم برای جلوگیری از شکستن آنها در حین اسباب کشی، ارسال با پست یا بردن داخل محفظه بار هواپیما همواره اهمیت زیادی داشته است و راهکارهای مختلفی نیز مانند استفاده از کیسه های هوادار و غیره برای آن وجود دارد. اما جالب است بدانید که اسپری فوم می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای محافظت از وسایل شکستنی و حساس در حین حمل و نقل باشد.

برای این کار کافی است ابتدا یک کیسه پلاسیکی بردارید، مقداری فوم داخل آن اسپری کنید و تا زمانی که فوم هنوز کاملا خشک نشده آن را روی یک وجه از وسیله شکستنی خود فشار دهید تا حالت آن را به خود بگیرد. سپس قالب فوم و وسیله مورد نظر را داخل یک جعبه قرار دهید و همین کار را برای وجه دیگر هم آن هم انجام دهید تا یک قالب کامل داشته باشید. با این کار می توانید کالاهای حساس و شکستنی خود را به خوبی قالب گرفته و از آنها در برابر صدمات ناشی از حمل و نقل محافظت کنید.

 

مبارزه با حشرات موذی خانگی : 

درزهای در و پنجره راهی ایده آل برای لانه سازی و ورود حشرات موذی به داخل حریم خانه هستند. در چنین شرایطی اسپری فوم به عنوان یک درزگیر فوق العاده می تواند به کمک شما بیاید. برای گرفتن درزها و شکاف هایی که حشرات از آنها بیرون می آیند کافی است مقداری سیم مسی را با پیچ گوشتی داخل شکاف قرار داده و مقداری فوم روی آن اسپری کنید تا درز برای همیشه بسته بماند.

 

مبارزه با کپک :

در طراحی دیوارهای کاذب چوبی، کنج داخلی دیوار اغلب خالی می ماند و به واسطه تراکم هوای مرطوب کولر به محلی مناسب برای رشد کپک تبدیل می شود. شما می توانید برای پر کردن کنج تو خالی دیوار از اسپری فوم کمک بگیرید. برای اینکار ابتدا باید با یک دریل با فاصله های ۷۰ سانتی متری از سطح زمین دیوار کاذب چوبی را رو به مرکز کنج سوراخ کنید. سپس کار اسپری کردن را از سوراخ پایینی آغاز نمایید.

به این صورت که در هر ۲۴ ساعت یک اسپری فوم را داخل هر سوراخ خالی کنید و این کار را تا آنجا ادامه دهید که آخرین سوراخ بعد از پر شدن با فوم لبریز و گرفته شود. با این اتفاق می توانید بفهمید که کنج تو خالی پشت جدار دیوار کاملا پر شده است. پر شدن این فضای خالی احتمال ایجاد کپک را نیز عملا به صفر می رساند.

 

عایق کاری سینک ظرفشویی : 

زیر سینک ظرفشویی همیشه خالی است. از این رو این صفحه فلزی می تواند مانند طبل صدا درست کند. همچنین ممکن است سینک ها بعد از مدتی دچار کمی استهلاک شده و سوراخ های ریزی در زیر آنها پیدا شود. شما با استفاده از اسپری فوم حتی بعد از نصب شدن سینک می توانید آن را عایق کنید تا هم صدای کمتری در اثر برخورد ظروف ایجاد کند و هم آب بندی شود.

 

گرفتن صدای لوله ها : 

گاهی از اوقات لوله های آب داخل خانه دچار لقی می شوند و در هنگام استفاده سر و صدا درست می کنند. شما می توانید با اسپری کردن فوم پلی یورتان به محل اتصال لوله جای آن را ثابت کنید تا کمتر حرکت و سر و صدا ایجاد کند.

 

کار دستی و آثار هنری :

می توان اسپری فوم را بعد از خشک شدن برش داد و سابید. بسیاری از افراد خوش ذوق هستند که از اسپری فوم به عنوان مواد و متریال خلق آثار هنری و مجسمه تراشی استفاده می کنند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

خانهدرباره مامحصولاتتماس با ما